Po päťročnej pauze sa legendárny streetový závod Horsefeathers Iron Jam vracia do centra Železnej Rudy a s ním aj poriadna dávka adrenalínu, skvelej atmosféry a zábavy. Čo obnáša organizácia takejto akcie, aké novinky prinesie a prečo sa na ňu tešiť? To všetko sme sa spýtali organizátora, Richarda Broža, ktorý nám prezradil detaily zo zákulisia tohto jedinečného podujatia.
Čo stálo za rozhodnutím priniesť Horsefeathers Iron Jam späť po päťročnej pauze?
Nebolo rozhodnutie ani pauzu urobiť, ale po poslednom ročníku prišla pandémia covidu a tri ďalšie zimy boli neisté. Potom sa všetko začalo rozbiehať a s tým aj môj plán Iron Jam opäť urobiť.
Aké novinky môžu návštevníci očakávať na tohtoročnom Iron Jam v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi? Zmenilo sa niečo na formáte, setupe alebo sprievodných aktivitách?
Sme dosť obmedzení priestorom. Tým ako je to uprostred mesta, medzi zástavbou, múrikmi a cestou, tak si úplne nemôžeme vymýšľať ako keby sme boli na kopci. Už posledný rok bol setup skoro na maxime. Ale verím. že sa nám podarí všetko zase o niečo zväčšiť. Nejaké prekvapko prichystané máme. Samozrejme záleží aj na dostatku snehu.
Ako prebiehajú prípravy na takú veľkú akciu, ako je Iron Jam, a aké výzvy s tým súvisia? Je náročné premeniť centrum Železnej Rudy na funkčný snowpark?
Pripravy začínajú už s prvým väčším snežením, ktoré môže byť pokojne aj v polovici novembra. Pre nás to znamená, že na našich vytipovaných miestach vo vyšších nadmorských výškach začíname schovávať sneh. Máme dve vysoko položené veľké plochy kam po snežení nabehne bager a zhrnie sneh na veľké hromady, ktoré sa v prípade potreby ešte schovávajú pod plachty. Samotná stavba začína o 8 hodine ráno deň pred pretekmi, keď jeden nákladiak vozí v priebehu celého dňa sneh a na mieste je malý bager a niekoľko shaperov, ktorí park chystajú a finišujú. To trvá do večera. Upratovanie je potom druhý deň o 5 ráno po párty, pretože ulica musí byť dopoludnia čistá.
Horsefeathers je hlavným partnerom Iron Jamu. Čo pre teba ako organizátora znamená táto spolupráca?
S HF spolupracujem už dlho a všetky moje akcie boli vždy zaštítené v ich mene a s ich podporou. A už je to mnoho rokov, takže to znamená, že spolupráca funguje výborne. Som rád, že česká značka, ktorá už je známa po celom svete podporuje aj túto lokálnu scénu. Za to im patrí veľká vďaka. Tento rok nám akciu pomohla finančne podporiť aj ďalšia plzenská firma WPA. Aj vďaka nim sa tieto preteky môžu vôbec tento rok uskutočniť. A veľká podpora je aj od mesta Železná Ruda. Je to jedna z najväčších akcií počas roka.
Iron Jam je známy svojou unikátnou atmosférou. Ako by si popísal energiu, ktorú prinášajú diváci? Myslíš, že práve ich podpora je tajomstvom úspechu tejto akcie?
Myslím, že áno. Na preteky do snowparku príde vždy "pár nadšencov" a ľudí, ktorí v tej chvíli jazdia v rezorte. Tu je to iné. Termín, v ktorom sa event koná je Železná Ruda doslova narvaná ľuďmi a príde sa pozrieť naozaj každý. Miesto konania sa nachádza pri medzinárodnej ceste, ktorá vedie do Nemecka, kadiaľ prechádzajú snáď všetci lyžiari, takže sa o evente dozvie každý a príde sa pozrieť. Celý snowpark je olemovaný ľuďmi, ktorí spoločne so mnou za mikrofónom vedia urobiť jedinečnú atmosféru a riderov poriadne namotivovať.
V čom spočíva najväčšia výzva pri tvorbe streetového snowparku priamo v centre mesta?
Všetko stihnúť pripraviť v čase, kedy máme dovolené mať cestu uzavretú. To je asi najnáročnejšie. Všetko musí dopredu schváliť polícia, ktorá nám potom dá aj mapku mesta, kde musíme mať všade značky, obmedzenia a obchádzky. Za mňa a pre mňa je najnáročnejšie upratovanie, pretože zároveň organizujem aj párty, takže sa po jej skončení idem prezliecť a ide sa do mesta odvážať sneh. Takže krásnych 30 hodín na nohách. :)
Ako vyzerá výber prekážok pre snowpark a čo ťa/vás inšpiruje pri ich dizajne?
Setup je značne obmedzený rozmerom miesta, ale za tie roky sme vyskúšali čo je najlepšie ako pre divákov, tak aj pre jazdcov. Takže raily a kicker musia byť. A snažíme sa vybrať z prekážok, ktoré máme v najbližšom okolí, aby sme nemuseli ešte zložito riešiť ich transport.
Čo by si odporučil jazdcom, ktorí plánujú prísť súťažiť? Máš nejaké tipy na to, ako najlepšie využiť setup alebo zaujať porotu?
Je to náročné. Je tu super atmosféra, ktorá hecuje riderov až k šialeným nezmyslom na týchto menších skokoch. Ľudia ocenia lietanie hlavou dole, to sa im samozrejme páči, no a to potom môže trošku aj ovplyvniť rozhodovanie poroty.
Aký význam má pre teba ako organizátora spojenie športu, hudby a zábavy na Iron Party?
Párty musí byť. Veľa ľudí sa teší na Iron Jam len práve kvôli tomu :) Pretože tie šumavské párty a ešte v spojení s freeski a snb sú vždy bláznivé. Snažíme sa vybrať hudbu, ktorá je zábavná, pretože celý deň je hlavne o zábave.
Aké sú plány do budúcnosti s Iron Jamom? Máš v hlave nejaké vízie alebo ambície, kam by sa tento event mohol ešte posunúť?
Mám. Taký môj sen už od prvého ročníka je, že postavíme mega kicker cez hlavnú cestu, na ktorej budú normálne jazdiť autá. To by ešte len bolo šialené. Tým, že je to ale medzinárodný ťah do Nemecka, tak to vôbec nie je jednoduché a uvidíme, či sa to niekedy podarí. Ja už som to ale niekoľkokrát zisťoval a nejaká šanca tam je.